Ontdek Port of Antwerp van Vroeger & Nu

Port of Antwerp – of Haven van Antwerpen – heeft al een rijke en boeiende geschiedenis achter zich. We schetsen stukjes van deze historiek in vijf inspirerende beelden en verhalen.

Foto 1: 1923 – Duikers in het Bonapartedok

Op 30 september 1923 gaat een duiker te water in het Bonapartedok aan de Sint-Laureiskaai – waar vandaag het MAS staat. Hij zal een kraantouw bevestigen aan een gezonken schip of lading. Het duikpak met duikhelm is voor luchttoevoer afhankelijk van een manueel bediende luchtpomp aan de oppervlakte. Met metaal verzwaard schoeisel zorgt dat de duiker op de bodem blijft. Pas vanaf 1933 zijn de eerste flessen met perslucht beschikbaar, waardoor duikers zelfstandig kunnen ademen. Port of Antwerp doet ook vandaag nog regelmatig beroep op professionele duikers. Zij voeren inspecties, diktemetingen en controles uit van damwanden, bodembeschermingen, zinkanodes en deurlopen van sluisdeuren,…

 

Foto 2: 1930 – Antwerpse sleepboten

Drie Antwerpse sleepboten op een rij in het jaar 1930. Dankzij deze krachtpatsers geraken grote schepen op een vlotte manier aan de juiste kade. Vandaag telt de sleepdienst van Port of Antwerp 19 sleepboten. De meest recente exemplaren hebben een trekkracht van maar liefst 70 ton! Jaarlijks voeren de Antwerpse slepers zo’n 20 000 vaarten uit om schepen veilig van en naar hun aanlegplaats te begeleiden.

 

Foto 3: 1922 – Vandaag Havenhuis, vroeger brandweerkazerne

Het nieuw Havenhuis ontworpen door architecte Zaha Hadid – sinds 2016 de hoofdzetel van Port of Antwerp – is een van de blikvangers van de Antwerpse skyline. Deze foto uit de oude doos toont de oorspronkelijke brandweerkazerne vlak na de bouw in 1922. Het vroegere binnenplein is nu een overdekt atrium dat vrij toegankelijk is voor het publiek. Er vinden regelmatig gratis exposities plaats. Wil je ook de rest van het Havenhuis bezoeken? Dat kan! Schrijf in voor een rondleiding met stadsgids via deze link.

 

Foto 4: 1929 – Grote Bik vergemakkelijkt stukgoed

Het laden van een fonkelnieuwe locomotief aan het Kattendijkdok oogst veel bekijk in 1929. De hydraulische kraanbok ‘Grote Bik’ (met een draagkracht van 120 ton) hijst het gevaarte aan boord. Al sinds de twaalfde eeuw is stukgoed of breakbulk een specialiteit van verladers in de Antwerpse haven. Het gaat meestal om buitenmaatse projectladingen zoals grote onderdelen voor de infrastructuur- of bouwprojecten, die niet in een standaard container passen. Antwerpse havenarbeiders zijn internationaal geroemd voor het efficiënt laden en veilig zekeren van stukgoed, waardoor Antwerpen is uitgegroeid tot de belangrijkste stukgoedhaven van de wereld. Vandaag telt de haven van Antwerpen een tiental gespecialiseerde terminal operators, die maandelijks meer dan 200 breakbulk schepen bedienen.

 

Foto 5: 1949 – Pionier in fruitimport

De ‘Frubel Monica’ van de voormalige rederij Belgian Fruit Lines is in 1949 een van de eerste koelschepen, die bananen en tropisch fruit naar de Antwerpse haven brengen. In de koelruimtes kunnen de exotische vruchten niet rijpen of rotten. Zo overleeft het fruit de lange reis van Afrika en Zuid-Amerika tot Antwerpen. Bananen zitten eerst als grote trossen in het koelruim. Later blijkt dat er meer cargo aan boord past als de bananen in dozen worden verpakt. Port of Antwerp geniet nog steeds wereldwijde bekendheid als haven voor vers fruit en is de grootste bananenhaven van Europa. Naast de conventionele koelschepen komen bederfbare voedingswaren steeds vaker aan in gekoelde containers (reefercontainers). Antwerpse logistieke dienstverleners zorgen dat al het lekkere fruit gekoeld tot in de winkel geraakt.